"BAIK MANA PUN KITA DENGAN MENTUA, KALAU BOLEH ELAKKAN TINGGAL SEBUMBUNG"

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Gmail

Artikel ini hanyalah pendapat peribadi penulis sahaja. Ia tidak mewakili mana mana wanita. Mungkin ada segenlintir yang selesa tinggal bersama mentua, namun ianya terpulang kepada alasan atau keselesaan masing masing ya. 

Mengikut kajian penulis bersama rakan rakan, ada 3 SEBAB UTAMA isteri tak di galakkan tinggal bersama mentua.

1. Aurat

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Gmail

Ini yang paling utama, bila tinggal dalam rumah sendiri, suami isteri bebas berpakaian sebab tiada aurat di bersama mereka tapi bila tinggal bersama mentua, takkan 24 jam nak pakai tudung labuh dan berstokin betul? Suami ok lah, sebab aurat dari lutut ke pusat. Pakai seluar pendek labuh dengan singlet masih lagi oke. Cuba bayangkan isteri macam mana. 

2. Ada batas nak manja dengan suami

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Gmail

Dalam rumah mentua, mesti ada ipar duai betul? Dah takde privasi nak bermanja sekali sekala. kalau terperap dalam bilik bermanja dengan suami nanti mentua cakap kita tak pandai bercampur pula kan? Nak tengok Tv mesti tak boleh nak pilih rancangan kegemaran sendiri, lepas tu tak selesa, nak baring baring di ruang tamu pun serba salah. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Pinterest
  • Gmail

3. Kerja jadi banyak

Bukan nak berkira kerja, tapi bila tinggal sebumbung ni pakaian mesti kena basuhkan sekali, lipatkan sekali. Dari sebakul jadi 3 bakul pakaian. Belum masuk bab masakan lagi. Kalau masak tak sedap, kena complain dah down si isteri. Belum lagi kes lauk tak cukup untuk ipar duai kan? 

Kesimpulanya, lebih baik jangan tinggal sebumbung. Bukan niat untuk membenci tetapi lebih kepada nak menjaga keharmonian rumah tangga sendiri. Bila tinggal  berjauhan, nak balik kampung semasa beraya tu ada lah sedikit terkumpul rasa rindu berbanding dengan duduk sebumbung. 

Tapi tinggal berjauhan bukan bermakna ia akan menghalang kita berbakti kepada orang tua. Kerapkan lah balik melawat kedua orang tua/mentua. Berbakti sehabis baik selagi kedua mereka masih lagi ada. 

Jangan baca sorang sorang k, kongsikan. Terima kasih

Qasrina – Your favourite woman consultant

  • Sign Up
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

Pin It on Pinterest